تحولات لبنان و فلسطین

سخنگوی دولت چهاردهم با تأکید بر اینکه معلمان بخاطر حساسیت شغل و مسولیت‌شان که پرورش و تربیت انسان است باید صلاحیت‌های ویژه‌ای داشته باشند، گفت: اما تعداد افرادی که در آزمون استخدامی کد ۵ یا ۱۹ گرفته‌اند این دوره بسیار زیاد بوده و باید بررسی شود.

سخنگوی دولت: مشکل نیمی از معلمانی که در گزینش آزمون استخدامی رد شده‌اند حل می‌شود/ اسرائیل با دم شیر بازی نکند

فاطمه مهاجراین در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین، در خصوص تدبیر دولت برای پیگیری رد صلاحیت شمار زیادی از پذیرفته شدگان علمی آزمون جذب معلم به دلایل گزینشی و ثبت کد ۵ یا ۱۹ برای آنها گفت: همانطور که عزیزان می‌دانند کار معلمی به صلاحیت های ویژه نیاز دارد و لازم است افراد ازمجاری و دانشگاه‌های خاص با توجه به نیاز کشور  انتخاب شوند. و

وی افزود:قرار نیست معلم کاربر یک دستگاه باشد و باید در تربیت و پرورش انسان و فرزندان ما دخالت کند، لذا طبیعی است که دولت معیارهای ویژه‌ای را برای انتخاب معلمان لحاظ کند. اما چون تعداد افرادی که مشول کد ۱۹ و ۵ (رد صلاحیت گزینش) شده‌اند خیلی زیاد بوده  مسئله در حال بررسی است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: پیش بینی می‌شود که ۵۰ درصد این عزیزان به محل تحصیل و خدمت بازگردند و در راستای نیروی متخصص و متعهدی که نیاز کشور است، منشا خدمت باشند.

اهدای خانه به جانباختگان معدن طبس

فاطمه مهاجرانی از تصمیم و مصوبه دولت برای جبران و التیام بخشی از مصائب خانواده جان باختگاه حادثه معدن طبس خبر داد و گفت: هر چند هیچ کدام از این موارد فقدان این عزیزان را برای خانواده‌ها جبران نخواهد کرد و این اقدامات تنها ممکن است اندکی تسلی بخش باشد و کمی از رنج آنها بکاهد، اما بنا به تصمیم هیات دولت و برای حمایت از خانواده کارگران جان‌باخته مقرر شد وزارت راه و شهرسازی یک واحد مسکونی به خانواده معزز ایشان در منطقه محل سکونت اهدا کند.

وی افزود: همچنین با پیگیری های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بعد از اجرای روند انحصار وراثت مبلغ ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به تمامی خانواده‌های جان‌باختگان تعلق خواهد گرفت.

سخنگوی دولت اضافه کرد: با ترتیبات اتخاذ شده از سوی وزارت کار از پایان همین ماه مستمری ماهانه خانواده‌های جانباختگان دایر خواهد شد،  در بحث بخشودگی دیون و تسهیلات بانکی درگذشتگان نیز رایزنی هایی با بانک های مربوطه صورت گرفته که ان شاءلله بتوان آن ها را شامل بخشودگی قرار داد تا شاید اندکی از آلام این عزیزان بکاهد.

از هر پیشنهاد صلحی که وضعیت را بهتر کند استقبال می‌کنیم

وی با تقدیر لز آنچه حرکت شجاعانه رئیس مجلس در سفر به ضاحیه بیروت و حضور در محل حملات رژیم صهیونیستی درم یان مردم لینان خواند درباره اهداف سفر عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان، با تاکید بر اینکه نسل کشی در غزه یک تراژدی تمام عیار انسانی است، گفت: جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را می‌کند که شاهد کاهش آلام مردم غزه و جنوب لبنان باشیم و امیدواریم که شاهد این امر باشیم.

سخنگوی دولت افزود: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه پیشنهاد صلحی که وضعیت منطقه را بهتر کند حمایت می‌کنیم و ایران قطعا در دستیابی به صلح تلاش فعالی خواهد داشت.

شأن و مطالبه مردم در واردات خودو کارکرده باید رعایت شود

فاطمه مهاجرانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص موضوع دولت در برابر واردات خودرو و اجرای مصوبه مجلس برای واردات خودروهای کارگرده که معطل مانده، با تأکید بر حمایت دولت ازت ولید داخلی در این صنعت، گفت: در عین حال نباید فراموش کنیم که مردم ایران باید حق داشته باشند که خودروی غیر داخلی سوار شوند.

وی افزود: یک مسئله اینست که آیا واردات خودرو کارکرده با شأن مردم همخوان است؟ اما از طرفی مطالبه این موضوع وجود داد و خودروهایی که خیلی قدیمی نیستند کارکرد دارند و می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند لذا دولت در حال برنامه ریزی است که موانع را برطرف کند تا این واردات به نحوی انجام گیرد که هزینه ای بر مردم تحمیل نشود.

فییلترینگ موجود با منویات رهبری در مورد حکمرانی فضای مجازی همخوان نیست

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره موضوع ۶ عضو دولت در کارگروه فیلترینگ و برنامه دولت برای تحقق وعده ریس جمهور در برطرف کردن این محدودیت‌ها گفت: موضع دولت در مورد فیلترینگ همان است که رییس جمهور در انتخابات گفتند و مضرات زیادی ایجاد کرده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: این مسئله با نکته‌ای که مقام معظم رهبری در مورد حکمرانی فضای مجازی مطرح کردند همخوانی ندارد. لذا موضوع در حال پیگیری است.

مهاجرانی خاطرنشان کرد: مضرات فیلترینگ از جمله ایجاد حفره‌های امنیتی و خطرات آن بویژه برای کودکان و جوانان ما قابل انکار نیست لذا در چارچوب مصالح نظام این وعده در حال پیگیری است و اعداد و ارقام و بررسی‌ها نیز  نشان می‌دهد فیلترینگ نتوانسته به اهداف خود برسد.

کار فرهنگی با زور جلو نمی‌رود

خبرنگار دیگری از سخنگوی دولت پرسید آیا رئیس جمهور قانون حجاب و عفاف را ابلاغ خواهد کرد؟ مهاجرانی در پاسخ گفت: موضع و نگاه رئیس جمهور در مورد حجاب و عفاف مشخص و روشن است. آقای پزشکیان گفتند موضوعات فرهنگی را با زور نمی شود جا انداخت جنس این مسائل از باور است و باور را با زور نمی توان دنبال کرد.  

وی افزود: موضع دولت پیشبرد امور با وفاق است و می‌خواهد مسائل را همدلانه حل کند و هر قانونی باید با لحاظ منافع و قابلیت اجرا باشد، لذا در حال کارشناسی موضوع هستیم.

واردات برنج برای ذخایر راهبردی است نه عرضه به بازار

وی در خصوص دلیل واردات برنج با وجود ممنوعیت قانونی آن در فصل برداشت محصول داخلی هم گفت: در کشور قانون ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت را رعایت می کنیم، اما ذخایر منابع غذایی کشور باید تامین شود. وقتی قیمت جهانی به حداقل می رسد باید ذخایر پر شود ولی معنای آن نیست که این محصول وارد بازار می شود بلکه به معنای پر شدن ذخایر استراتژیک غذایی کشور است.

مهاجرانی همچینن درباره رویکرد دولت در زمینه ساخت مسکن، اظهار کرد: مسکن یکی از اولویت های مردم است. برای تسهیل ازدواج، مسکن موضوع مهمی است. رویکرد دولت این است که از عددسازی پرهیز کند و با واقعیات با جامعه صحبت کند. بر اساس برنامه وزارت کار قرار است ۸۰۰ واحد مسکن حمایتی بر اراضی ۹۹ ساله ساخته شود که از این تعداد ۳۷۰ هزار قرارداد انجام شده و مابقی منتظر انعقاد است. ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار مسکن خودمالکی هم در حال ساخت است.

برای ارزیابی استانداران زود است

وی درباره انتقادات به انتصاب استانداران یزد و فارس، گفت: نگرانی ها در این زمینه محترم است. کارگروه هایی برای انتخاب استاندار تشکیل شد که شامل فعالان سیاسی، اجتماعی و افراد محلی و بخش خصوصی است و گزینه‌های منتخب پیشنهاد می شود که آنها بررسی می شوند. این نگرانی ها ناشی از دغدغه مندی مردم است و باید پاسخ درستی داد. باید افراد را بر اساس عملکرد آنها ارزیابی کنیم که الان ارزیابی استانداران زود است. تعداد زیادی از استانداران انتخاب شده مورد استقبال قرار گرفته اند. به رای هیات وزیران به استانداران اعتماد کرده و بعد از عملکرد، آنها را قضاوت کنیم.

تورم قابل کتمان نیست، حل آن زمان نیاز دارد

مهاجرانی درباره انتقادات نسبت به برخی گرانی‌ها در کشور، گفت: آحاد جامعه و همه مردم از افزایش قیمت ها رنج می برند و دهک هایی که مشکلات معیشتی دارند آسیب بیشتر می بینید و دولت تلاش می کند تا جایی که می تواند جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد. تلاش دولت این است که ریشه تورم را بخشکاند. تورم قابل کتمان نیست، تورم بالا بوده است ولی تلاش دولت برای مهار تورم است. در لایحه بودجه ۱۴۰۴، تلاش می کنیم از اقشار آسیب پذیر حمایت شود. در این بودجه معافیت مالیاتی از ۱۲ میلیون به ۲۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا آسیب کمتری به افراد کم درآمد وارد شود. ولی مشکلات یک شبه قابل حل نیست و نیاز به کار کارشناسی و همدلی جامعه دارد.

ایران از هر پیشنهاد صلح حمایت می کند

مهاجرانی درباره موضع ایران برای برقراری آتش بس در غزه و لبنان، تصریح کرد: نسل کشی در غزه رخ داده است. ایران با حفظ اصول سیاست خارجی خود و به رسمیت نشناختن دولت اسرائیل، همه تلاش خود و دیپلماسی را بکار می بندد تا شاهد کاهش آلام مردم غزه و لبنان باشد. ایران از هر پیشنهاد صلح حمایت کرده و مشارکت می کند تا شرایط این مردم بهتر شود.

مطالبات به‌حق گندمکاران پرداخت می شود
وی درباره زمان پرداخت پول مابقی گندمکاران، افزود: دو نکته را باید در نظر داشت که رقم خرید تضمینی گندم افزایش یافته است و میزان گندم خریداری شده بیش از آنچه است که در قانون مصوب شده است. سازمان برنامه و بودجه تلاش می کند که مطالبات به‌حق گندمکاران را پرداخت کند. پیگیری ها در حال انجام است تا در اولین فرصت این مطالبات پرداخت شود.

اسرائیلی‌ها با دم شیر بازی نکنند

سخنگوی دولت درباره تهدیدات ایران توسط اسرائیل، خاطرنشان کرد: ایران هیچگاه آغازگر جنگ نیست ولی در دفاع مصصم ترین کشور است و حاضر نیست منافع ملی خود را معاوضه کند. به آنها می گوییم این دم شیر است و آن را به بازی نگیرید. وعده صادق ۲ قسمت کوچکی از توان نظامی ایران بود. ایران آمادگی هرگونه پاسخ را دارد. هر زمان هر پاسخی لازم باشد، خواهیم داد، ما در دفاع سخت مصمم هستیم.

مهاجرانی درباره برنامه دولت برای کاهش تورم، گفت: تورم مثل بلای خانمان سوز برای اقتصاد است. تلاش دولت برای کاهش تورم است. دولت تلاش می‌کند به منابع قابل وصول دسترسی داشته باشد. دولت سعی می کند انضباط مالی در بودجه ایجاد شود تا ناترازی در بودجه ایجاد نشود. صرفه جویی و برخی سرمایه گذاری ها نیز راهکارهای دیگری برای کاهش ناترازی است.

رشد اقتصادی از کانال دیپلماسی هماسایگی

وی در خصوص برنامه دولت برای رشد اقتصادی کشور، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذرای خارجی یکی از عوامل رشد اقتصادی کشور است. پیش بینی می‌شود رشد اقتصادی کشور ۴ درصد بشود. برای رسیدن به رشد ۸ درصد سالانه به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیازمندیم. تلاش دولت افزایش تعاملات با کشورهای همسایه برای بهبود تجارت خارجی و ایجاد ظرفیت برای سرمایه‌گذرای بخش خصوصی داخلی و خارجی کشور برای دستیابی به رشد اقتصادی مطلوب است.
 

۳۶ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی ارز تخصیص یافته

سخنگوی دولت درباره میزان پرداخت ارز از سوی بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی، افزود: ۳۶ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی، تجاری و دارو پرداخت شده است. از این مبلغ، ۱۹ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار برای کالاهای تجاری و بازرگانی و بیش از ۸ میلیارد دلار برای واردات در ازای صادرات پرداخت شده است. در این زمینه شفافیت باید وجود داشته باشد تا اعتماد مردم جلب شود.

سهمیه‌ها باید بررسی شود

فاطمه مهاجرانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که با اشاره به اخبار منتشر شده درباره اینکه ۷۵ درصد وزودیهای پرشکی دانشگاه تهران سهمیه‌ای بوده اند پرسید رئیس جمهور برای حل این مسئله چه برنامه ای دارد با تأکید بر موضع و نگاه پزشکیان به عدالت آموزشی گفت: اینکه این عدد همینی هست که شما اشاره کردید به بررسی بیشتر نیاز دارد ولی در اینکه حجمی از ورودی ها سهمیه‌ای هستند، تردیدی وجود ندارد. سهمیه‌ها همین جوری اتفاق نمی افتد بلکه طی فرایند و مصوباتی در برخی نهادها مثل مجلس شورای اسلامی انجام می شود.

وی افزود: تلاش می شود به گونه ای رفتار شود که در عین حال که همه نهادها و اقشاری که از سهمیه بهره برداری می کنند به حق خود برسند ولی از ان طرف هم کسانی که سهمیه ندارند، مورد بی عدالتی قرار نگیرند.

مهاجرانی در عین حال به موضوع دیگری هم اشاره کرد و گفت: ما وقتی می گوییم سهمیه، در ذهن افراد سهمیه خانواده‌های محترم شهداو جانبازان و ایثارگران می آید که اینگونه نیست. سهمیه‌های متعددی و زیادی داریم که سهمیه این خانواده ها در مقابل بقیه سهمیه‌ها بسیار اندک است.

زمینی به اتباع خارجی فروخته نشده

سخنگوی دولت در واکنش به شایعه فروش زمین به اتباع خارجی بویژه افاغنه در چابهار و نقاط دیگری از جنوب کشور هم تأکید کرد: کشور هیچ گاه در هیچ موقعیتی، امینت داخلی و مرزهای خود را برای هیچ مزیت اقتصادی به خطر نمی‌اندازد و هیچ زمینی به اتباع خارجی فروخته نمی شود و مالکیت زمین ها با دولت است.

وی افزود: اگر هم واگذاری انجام شده در قالب منافع مشترک برای بهرهبرداری مشترک بوده است.

صدای تندروها را هم باید شنید

وی در پاسخ به این سوال که با وجود مخالفت طیف تندوری مجلس با حضور ظریف در دولت، آیا لایحه اصلاح قانون واگذاری مشاغل حساس به افراد در مجلس تصویب خواهد شد؟ با بیان اینکه تندورها هم طیفی از این مردم هستند و باید صدای آنها را هم شنید و دغدغه‌هایشان  را هم درک کردف گفت: البته هرگونه خواسته‌ای که با منافع ملی همسویی نداشته باشد، مورد اقبال قرار نخواهد گرفت، اما باید در نظر داشت که هیچ قانونی برای فرد نوشته نمی شود. دولت سعی می‌کند همه ظرفیت خود را بکار بگیرد تا از افرادی که توانمندی دارند، استفاده کند.

معافیت های تولید دارو

مهاجرانی همچنین درباره برنامه دولت برای جبران کمبود دارو به خصوص برای بیماری خاص، اظهار کرد: دارو از اقلامی است که نمی توان نسبت به کمبود آن مسامحه داشت زیرا با سلامت مردم در ارتباط است. تحریم‌ها موضوع دارو را به شدت تحت تاثیر قرار داده است ولی برای کم کردن آسیب‌ کاهش داروهایی از جمله انسولین قلمی اقداماتی شده است از جمله اینکه تولید داخلی افزایش داشته است. در این زمینه از تولیدکننده داخلی با تخصیص مالی و معافیت مالیاتی و کمک های فنی حمایت شده است. گام‌هایی برای واردات دارو و مواد اولیه دارو برداشته شده است. در مجوزهای تولید و واردات تسریع شده است و دولت تلاش می‌کند تا فرایند تولید دارو را کوتاه کند تا سرعت تولید دارو بیشتر شود.

اجرای متناسب سازی به زمان و منابع نیاز دارد

سخنگوی دولت درباره علت تاخیر در اجرای قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان هم با اشاره به اینکه در بخش تامین اجتماعی هشت همت به صورت نقدی و ۳۰ همت در قالب اوراق در اختیار این سازمان قرار گرفته، اظهار داشت: در بخش کشوری اما مشکلاتی طبق اذعان وزیر تعاون وجود دارد که کار را مشکل می کند، البته دولت فرایند را آغاز کرده است، ولی تا اینکه به نتیجه برسد کمی زمان بر است و برای همین به پرداخت علی‌الحساب روی‌آورده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.